Chrup na zdrowie! Czy przekąski mogą być zdrowe?



Zdrowe odżywianie, wszelkiego rodzaju diety - to w teorii wiele z nas zna doskonale. Jedna z powszechnie mi znanych zasad brzmiała "nie wolno podjadać!" i "przekąski to złooo!". Postanowiłam zmierzyć się z tym "faktem" i stawić mu czoło! Może gdyby podejść do tej kwestii ze zdrowym rozsądkiem i wiedzą o jedzeniu okazałoby się, że tak naprawdę to nie same w sobie przekąski są złe, tylko to co się znajduje pod ich postacią!


Nasze nawyki żywieniowe są kształtowane od momentu, kiedy pojawiamy się na tym świecie. Bardzo dbam o to, żeby dzieciole swoje przyzwyczajania żywnościowe mogły nazywać za kilkanaście lat zdrowymi :) W ubiegły wtorek miałam okazję uczestniczyć w debacie dotyczącej moich ukochanych przekąsek i poznania zdania ekspertów w tym temacie.

Spotkanie poprowadziły: Pani profesor Jadwiga Charzewska z Instytutu Żywności i Żywienia oraz Pani profesor Anna Gronowska-Senger, z Wydziału Nauk o Żywieniu SGGW.
Wykład rozpoczęliśmy od przedstawienia najnowszej aktualizacji piramidy żywnościowej. Według ostatnich badań pomimo świadomości tego jaki wpływ ma na nas jedzenie, aż 1/3 społeczeństwa nie dba o zbilansowanie swojej diety. Jadamy po 2/3 posiłki o nieregularnych porach. Tu własnie na pierwszy plan wychodzi słynne podjadanie pomiędzy posiłkami. Niestety w większość przypadków jest to "cokolwiek". Większość rzeczy zjadanych bez wcześniejszego przygotowania posiada w sobie cała masę cukru lub soli. To jak powszechnie wiadomo naszemu zdrowiu nie służy. Co zrobić aby przekąski wykorzystać w słusznym celu?

Przykład idzie z góry. Co z tym się wiąże? Podobnie jak dorośli obecnie uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów również mają dużą wiedzę w zakresie żywienia. Niestety idąc w ślady dorosłych nie wdrażają jej do życia codziennego. Aż 85 % uczniów w wieku 11-15 lat spożywa codziennie przekąski (dostarczające im aż 450-550 kalorii dziennie!). Nie muszę wspominać, że w głównej mierze są one niezdrowe. Pewnie zdziwi was fakt, że roczne spożycie słodyczy i słonych przysmaków w postaci ciastek, wafelków, chipsów, lodów, czekolady i pralinek wynosi aż średnio 14 kg na osobę!

Według badań przekąski wybieramy kierując się przede wszystkim ich smakiem i potrzebą zaspokojenia głodu. Tu dochodzi do najgorszego wyboru. A gdyby tak sięgać po nie skupiając się na ich walorach żywieniowych? 
Doskonale zdaję sobie sprawę z mocy reklam, nawyków i chęci sprawienia sobie małych przyjemności. Ale nie musimy sobie ich odmawiać tylko pamiętajmy o tym, aby kierować się zdrowym rozsądkiem. Zamiast zjadać całą tabliczkę czekolady skosztujmy kostkę :) Dieta nie musi być drastyczna, ale musi być zbilansowana i dopasowana do jednostki.
Czy wiecie, że aż 99% dzieci w wieku 4 lat spożywa przekąski. Sama należę do tych rodziców, którzy na plac zabaw zabierają ze sobą "wałówkę". Za każdym razem, kiedy przygotowujemy się do dłuższego pobytu poza domem pakuję dzieciolom przekąski do pojemników. Właśnie po to aby czuwać nad ich dietą. Nie chcę aby złe wybory doprowadziły do otyłości moich dzieci. więc już od dawna biorę spawy w swoje ręce :)

Zdrowe przekąski możemy usystematyzować w następujące trzy kategorie:


1. Świeże warzywa (w formie nieprzetworzonej i jako sałatki są źródłem witamin, składników mineralnych, błonnika).

2. Świeże owoce i produkty na ich bazie (sałatki, musy).
3. Mleczne produkty fermentowane (naturalne i smakowe jogurty, maślanki, serki homogenizowane jako źródło wapnia i białka).


Zdrowe przekąski rekomendowane z mniejszej ilości (ze względu na wysoką kaloryczność) to na przykład pełnoziarniste produkty zbożowe (płatki, drobne ciasteczka pełnoziarniste z ziarnami), orzechy (zawierające składniki mineralne) i suszone owoce.
Do niezdrowych przekąsek zaliczymy słodycze, słone przekąski, ciasta i ciastka.
Kluczem do sukcesu jest zmiana diety wprowadzana dzieciom małymi kroczkami :) Zachęcajcie dzieciaki do wspólnego przygotowywania posiłków. Kuście je kolorami i nowymi smakami. Dla wyjątków opornych na warzywa i owoce też mam swój sposób :) My w domu tworzymy owocowo - warzywne zwierzątka, a kto nie miałby ochoty na schrupanie małej żabki? :)














Udostępnij:

Komentarze

1 komentarze:

Dziękujemy za komentarze, nawet nie wiecie ile radochy nam sprawiają:)